Nordamerikansk kokkonst }
(Big Mac Index, burgernomics, PPP purchasing-power parity)
Grupper inom
Om kokkonst, gastronomi:
Nordamerikansk kokkonst symboliseras nog bäst av en hamburgare eller en grill. Säreget är också pan pizza som 40% av amerikanerna föredrar före vanlig pizza, liksom blaskigt kaffe eller koladryck till maten. Generellt är amerikansk matkultur en blandning av andra länders kokkonst som invandrarna genom tiderna fört med sig hemifrån.
Pågående arbete
Cajunköket: Cajun är den franska som talas i delstaten Louisiana, USA. Cajunköket det klassiska köket i delstaten, vilket i allmänhet utgörs av kryddstark mat.
Big Mac Index ("burgernomics") är ett index som visar kostnaden i olika länder för en Big Mac jämfört med en sådan tillagad i USA (index = 100). Indexet är skapat av tidskriften The Economist 1986. Det är en förenklad form för att beskriva olika valutors köpkraft, ett enkelt mått på om valutan är över- eller undervärderad. Eftersom en Big Mac tillverkas på samma sätt i alla länder av inhemska varor, kan man tycka att den borde kosta lika mycket i alla länder, men det gör den ju inte. I Schweiz och Norge var burgaren år 2012 60% dyrare än i USA, följt av Sverige med 40% högre pris och Brasilien med +35%. Dessa länder har enligt indexet en kraftigt övervärderad valuta. Billigast är hamburgaren i Indien (-60%) följt av Ukraina (-50%) jämfört med USA. Indexet är skämtsamt framtaget, men har ändå viss realistisk bärighet. I seriösa sammanhang brukar man ta fram varukorgar som jämförs mellan länderna för att utläsa landets köpkraft, så kalat PPP-värde (purchasing-power parity).