Hälsokost, naturläkemedel

Fotograf/bild: Tibro Hälsokost

Hälsokost, naturläkemedel

(hälsokostbutiker, hälsobutiker, egenvårdsbutiker, Svensk egenvård)

Hälsokost (hälsomat) kallas livsmedel som anses vara hälsobefrämjande och öka välbefinnandet. Det finns inga regler för vad som är hälsokost och skall inte förväxlas med "hälsosam mat". Mest handlar det om vitaminer, kosttillskott och sportnutrition (sportnäring). Färskvaror förekommer sällsynt i butik.

Naturläkemedel: Läkemedel får bara säljas av apotek. Däremot säljer branschen så kallade naturläkemedel, med vilket avses att de består av växtbaserade substanser. Om ett naturläkemedel kliniskt visat positiva resultat och klassas som läkemedel, får det inte längre säljas av hälsokostbranschen. Naturläkemedlen förpackas och namnges (t.ex. Esperitox) för att ge intryck av att vara ett läkemedel. Ett problem för branschen är begränsningen att man måste kunna belägga påståenden om "medicinens" positiva egenskaper. Den hälsobringande effekten bygger mest på "erfarenhet av långvarig behandling" och individuella uppfattningar. Eftersom vetenskapliga belägg som regel saknas, blir produktbeskrivningarna knapphändiga. Exempel: Efalex är en vara i grupp "hjärta & kärl", men produktbeskrivningen handlar bara om vilka substanser som ingår.

Hälsokostbranschens butiker kallades förr hälsokostbutiker, men numera betraktar man sig som hälsobutiker eller egenvårdsbutiker. Största butikskedjan är Life med över 400 butiker i Sverige, Norge och Finland. Omsättning 2 miljarder SEK 2014.


EGENVÅRDSMARKNADEN

Sortimentet består av vitaminer, kosttillskott och sportnutrition (sportnäring) enligt nedan.

        

MKR

Andel

 Kosttillskott 

1698

44%

 Vitaminer

  622

16%

 Barn

   58

  2%

 Näringstillskott

  220

  6%

 Sportnutrition

1225

32%

 Summa

3823

100%

Källa: Svensk Egenvård 2015.


Kosttillskott och vitaminer
: Totalt 2,6 miljarder kronor. Per capita 267 SEK per år. Försäljningsökning 2015 kosttillskott 2%, vitaminer 3%. Försäljningskanaler: Dagligvaruhandeln 25%, Apotek 24%, hälsofackhandel 22%, internetförsäljning 16%, direkt- och hemförsäljning, övriga 13%.

Sportnutrition: Totalt 1,2 miljarder kronor. Försäljningen ökade med 6% 2015. Försäljningskanaler: Internetförsäljning 45%, direktförsäljning och gym 28%, hälsofackhandel 22%, dagligvaruhandeln 5%.

Största varumärken andel % (leverantör):

  • Kosttillskott: Chi San (Bringwell) 10%, Gerimax (Orkla) 9%.
  • Vitaminer: Midsona (Friggs) 30%, Meda (MittVal) 9%.
  • Sportnutrition: Star Nutrition (Gymgrossisten) 21%, Maxim (Orkla) 11%.

© Kunskapskokboken. Reviderat 2016-04

Läs mer

Svensk Egenvård

Lägg in en kommentar.
Antal kommentarer: 0 Visa Dölj